top of page

על אחים גדולים ואחים קטנים


הדרך הנכונה להכניס כלב חדש לבית עם ילדים או ילדים חדשים לבית עם כלב/ים, כל מה שרציתם לדעת על ה"ילדים החדשים" ו"הילדים הוותיקים" ואופן ההיכרות בינהם.

כאשר מערכת היחסים אצל זוג צעיר הופכת מחייבת, הם מכירים אחד לשני את ההורים, כאשר מערכת היחסים הופכת להיות רצינית, הם עוברים לגור יחד, כאשר מתחילים לדבר על חתונה, הם מביאים כלב ואז הכל מתחיל . . . התחתנתם, אתם בהריון ויש בבית כבר ”תינוק“ אחד (עם ארבע רגלים וזנב) שקשור מאד לשניכם ואתם אליו ורגע לפני שהתינוק אמיתי נולד וכלבכם הופך ל“אח גדול“ אתם מתחילים לדאוג, מה יהיה ? איך הם יסתדרו ? איך הכלב/ה יקבלו את התינוק החדש בבית ? האם יש סיכוי שהכלב/ה יפגעו בתינוק ? איך להפגיש בינהם ? אל תדאגו, אתם לא הראשונים ששואלים ובוודאי לא האחרונים, נתחיל בהתחלה:


ראשית, יש לוודא כי כלבכם בריא, מחוסן כנדרש כנגד מחלת הכלבת, בחיסון משושה שנתי ומטופל כראוי כנגד טפילי מעיים וטפילים עוריים (פרעושים וקרציות), בכך אתם מבטיחים כי סיכויי ההדבקה של התינוק במחלה כלשהי שמקורה בכלב יהיו כמעט אפסיים. כמו כן כדאי לוודא כי הכלב מציית לפקודות משמעת בסיסיות כגון: אלי, שב, ארצה, לא לזוז, רגלי וכו ע“מ להבטיח שליטה טובה בכלב בנוכחות התינוק, כך תמנעו מצב בו תאלצו לגשת לכלב ולהשאיר את התינוק ללא השגחה.


שנית, יש להבין שכלב רואה את עצמו כמי שחי בלהקה של כלבים (גם אצלכם בבית), בחיי להקה רק הזכר השולט ובת זוגו מעמידים צאצאים כאשר יתר חברי הלהקה מסייעים בגידול, טיפול ובהגנה על הצאצאים, זהו טבעו ויצרו של הכלב ובעידוד נכון מצידכם גם כלבכם יוכל לנהוג כך ולהמשיך להוות חלק חשוב מהמשפחה. דעו לכם, בעיני כלב ילד הוא ”איש קטן“ אולם תינוק עלול בטעות להחשב כטרף (נדיר מאד) ולכן עליכם להבהיר לכלב כי התינוק הוא ”גור“ חדש בלהקה ולחזור ולנטר שוב ושוב את יחס הכלב לתינוק.


השלבים הראשונים לקליטת התינוק בבית מתחילים כחודש לפני הלידה, בחודש זה כדאי:


  1. ליצור סדר יום בו לכלב יש ”זמני איכות“ קבועים (ככל האפשר) לטיולים, משחקים וליטופים ולהקפיד לקיימם גם לאחר הלידה, כך ניתן למנוע מצבי קנאה ותסכול אצל הכלב שיגיעו לידי ביטוי ב“הידחפות“ בין התינוק ובינכם ע“מ לזכות בתשומת לב.

  2. הקפידו לאפשר לכלב להכנס ולרחרח בחדר המיועד לתינוק כדי שיתרגל ליעודו החדש של החדר, לריחות ולרהיטים החדשים בו אולם אל תאפשרו לכלב ללון בו (כך לא יווצר מצב בו ”יגורש“ הכלב מהחדר כאשר התינוק יגיע הביתה ולא תגרם התניה שלילית). שימו לב, חלק מהאביזרים האמורים להתריע על דום נשימה בתינוקות עלולים לקלוט את נשימות הכלב (בעיקר אם מדובר בכלב גדול מ-10 ק“ג) ולא להתריע במצב סכנה ולכן אין לתת לכלב ללון בחדרו של התינוק !

  3. אין לאפשר לכלב לשחק או לקחת צעצועים הנמצאים בחדר זה !

  4. הביאו מבית החולים חיתול אחד עם ריח של התינוק וטיטול אחד (משומש) של התינוק, תנו לכלב להריח, לחקור וללמוד את הריח וכך הוא לא יהיה חדש וזר לו כאשר ”יופיע פתאום“ התינוק בבית לאחר כמה ימים.


לאחר ההגעה הביתה:

  1. אל תהפכו את ההגעה הביתה לאירוע המוני מרגש (למרות שתינוק חדש בבית זו התרגשות גדולה), התייחסו לנושא כדבר שגרתי וחסר משמעות וכך גם הכלב יקבל זאת.

  2. אין להשאיר התינוק והכלב יחד ללא השגחת מבוגר המסוגל לשלוט בכלב !

  3. יש לשבח ולהוביל לחיזוק חיובי ובכך להתניה חיובית של כל התנהגות נאותה ורצויה ע“י הכלב בבית ולהקפיד ללטף את הכלב בנוכחות התינוק (ע“מ לא להוביל למצבי קנאה בהם יבין הכלב כי כאשר בעליו במחיצת התינוק הוא איננו זוכה ליחס, לכן ינסה למנוע מכם לגשת לתינוק).

  4. אין לאפשר לכלב לשחק או לקחת צעצועים השייכים לתינוק !

  5. יש לחזור ולבדוק בכל שלב את יחס הכלב לתינוק ולהקפיד על שגרת היום שבניתם כחודש לפני הלידה.

  6. הקפידו על מגע מבוקר בין התינוק לכלב וחזקו במזון, צ ופרים וליטופים כל מגע חיובי שכזה ע“מ ליצור התניה חיובית בכל מה שקשור לתינוק, יש לזכור כי הכלב איננו מבין שעליו לנהוג בזהירות בתינוק וכאן התפקיד שלכם לאזן סקרנות יתר העלולה, שלא בכוונה, לפגוע בתינוק או להבהיל אותו מאד.


לגדל ילד עם בעלי חיים בבית זו חוויה מעשירה לילד ולכם, מחקרים רבים מראים כי ילדים הגדלים בסביבת בעלי חיים גדלים להיות ילדים חמים, פתוחים, אוהבים, רגישים לזולת, בעלי בטחון עצמי ואחראיים, אל תרחיקו בעלי חיים מסביבת ילדכם, פשוט שמרו על כללי הבטיחות הרשומים מעלה והקפידו על ביטחונם.

אין בכוונת המאמר או כותבו להחליף את תפקיד המאלף המקצועי, על מנת להסיר כל ספק פנו לייעוץ אצל מאלף כלבים מקצועי, מיומן ומנוסה !

© כל הזכויות שמורות - "הוטרינר שלי" - דר' שלי עינב.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגרי מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני או אחר כל חלק שהוא מהחומר שבמאמר זה. שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול במאמר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מדר' שלי עינב.

תיוגים:

Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page