top of page

כיצד לבחור מאלף לכלב שלי


לא אחת אני נתקל במרפאה בבעלי כלבים הנדרשים לשירותיו של מאלף כלבים, או אז צצות ועולות השאלות: למי נפנה ? איזה מאלף לבחור ? מי הכי מתאים לכלב שלי ? באיזו שיטת אילוף לעבוד עם הכלב ? ועוד שאלות למכביר, במאמר זה אתן מספר כלים וכללים לבחירת המאלף המתאים ביותר לכלבך ולך.

כיצד לבחור מאלף ?

במדינת ישראל שוק האילוף פרוץ ומופקר ללא פיקוח, כל אדם שחפצה נפשו בכך יכול להכתיר את עצמו בתואר מאלף כלבים או מומחה להתנהגות בעלי חיים, להדפיס כרטיסי ביקור, פליירים, שלט לרכב ולצאת להשיג לקוחות, לכן נוצר מצב בו ניתן למצוא מאלפים אינספור, למצב זה יש מעט יתרונות (אפשר לסקור את השוק ולחפש מחירים זולים יותר, קירבה למקום המגורים, שיטות אילוף שונות ומגוונות, וכו') אולם יש גם חסרונות לא מבוטלים (ח'אפרים, מאלפים חסרי ניסיון, מאלפים חסרי ידע, נוהגי כלבים המתחזים למאלפים, כלבנים המתחזים למומחי התנהגות ועוד) ולכן עלינו לברור היטב את המוץ מן התבן ולבחור את המאלף המתאים לכלבנו ולנו על פי הסעיפים הבאים:

  1. אלימות - וודאו כי המאלף שאת שירותיו אתם מעוניינים לשכור איננו נוקט באלימות משום סוג בשום דרך כנגד כלבכם, אלימות איננה כלי לאילוף אלא מנוף ליצירת כלב לא יציב העלול לנשוך בנקל.

  2. ניסיון - כדאי לבחור במאלף מנוסה ומיומן, בעל מספר שנות ותק בענף ובעל "קבלות" בתחום (בקשו להפגש או לשוחח עם כמה מלקוחותיו האחרונים), מאלף מנוסה ידע לפתור בעיות שנתקל בהן בעבר בקלות, במהירות וביעילות, וותק ונסיון בענף בדר"כ יעידו על יכולת מקצועית גבוהה.

  3. מקצועיות - הקפידו לברר היכן למד המאלף, באילו קורסים, באילו השתלמויות, בקשו לראות תיעוד רלוונטי להשכלתו כפי שהציג בפניכם והמלצות, אל תתביישו מהמאלף להדגים לכם בעזרת כלבו או כלב שאולף על ידו מהי רמתו המקצועית ולבסוף, בקשו לבוא לשיעור אילוף לצפות ולהתרשם מאופן האילוף ומתוצאותיו. למרות הערכתי הרבה לצה"ל, לא כל נוהג כלבים בצבא הוא מאלף מקצועי ולא כל כלבן בצבא הוא מומחה להתנהגות בעלי חיים.

  4. מקצוענות - בחנו את המאלף, את גישתו לכלבכם, שימו לב כיצד המאלף מתייחס לעצמו ואליכם, אל תרוצו "לסגור עיסקה" במחיר זול ובמהירות, בדקו האם המאלף קשוב לציפיותכם מתוצאות האילוף, האם הוא קשוב לכלבכם ויודע לאמוד את יכולותיו ו/או לאבחן את נקודות הכשל שלו או שכל עניינו הוא כספכם בלבד.

  5. המלצות - קבלו המלצות על המאלף המיועד מחברים ומכרים שעל שיקול דעתם ויושרם אתם סומכים, כדאי גם להיוועץ ברופא הווטרינר שלכם, הוא בוודאי מכיר מאלפים באיזור מרפאתו וידע להמליץ לכם על כמה שמות.

  6. תקשורת - עמדו על טיב התקשורת בינכם לבין המאלף המיועד, העדר תקשורת טובה וברורה עם המאלף יעיב ויאפיל על שיתוף הפעולה בינכם ועלול לפגום קשות בתהליך האילוף ובתוצאותיו.

  7. פנסיון או מפגשים משותפים - קיימות דעות שונות בנושא, אני מחזיק בדעה המבוססת על נסיוני ועל נסיון לקוחותי כי מפגשים משותפים ולקיחת חלק פעיל של הבעלים בתהליך אילוף כלבם היא שיטת אילוף רצויה וידידותית יותר מאשר אילוף בתנאי פנסיון בו מוסרים את הכלב ומקבלים אותו לאחר פרק זמן מסוים מאולף, אולם, אני רופא וטרינר ולא מאלף כלבים ולכן סביר כי מספר מאלפים יחלקו על דעתי לאור נסיונם בתחום, כך או כך, אם מסרתם את כלבכם לאילוף בתנאי פנסיון הקפידו כי עם חזרתו תעברו חפיפה מסודרת והטמעה / קיבוע של תהליך האילוף בביתכם שיכלול גם בקורות ומענה לשאלות ובעיות העלולות לצוץ מאוחר יותר.

  8. "עזרים" - יש מאלפים שהשלב הראשון באילוף הכלב מבחינתם הוא שימוש ב"כלי עזר" כגון קולר חשמלי, ספריי לימון, תרסיס מר, תרסיס מי מלח ועוד, שימו לב, עזרים, כשמם כן הם, ומקומם בתהליך האילוף הוא בשלבים מאוחרים, במקרים בהם הכלב עלול לסכן את עצמו או את הסובבים, או בלית ברירה אחרת ולא בחמש הדקות הראשונות של ההיכרות עם הכלב.

  9. מרחק - לעיתים מרחק גיאוגרפי מהווה מכשלה אולם לדעתי מוטב להשקיע פרק זמן סביר בדלק ובנסיעה על מנת להגיע למאלף טוב מאשר להתפשר על מאלף באיזור מגוריכם, אילוף הוא השקעה לעתיד והעתיד אצל כלב ממוצע הוא חמש עשרה השנים הבאות.

  10. מגוון - אל תחששו לבצע סקר שוק, בדקו מספר מאלפים ושיטות ולבסוף קבלו החלטה מושכלת על פי הערכים מעלה בבחירת המאלף האופטימלי לכלבכם

בחירת המאלף המתאים לכלבך ולך היא אבן דרך משמעותית בחייכם המשותפים ואין להקל בכך ראש, אילוף נכון, מקצועי, מסודר ומובנה ימנע בעיות, יקטין משמעותית את הסיכוי לבעיות התנהגות בעתיד, ויקנה לבעלים כלים להתמודדות עם התנהגויות לא רצויות בהווה.

שימו לב, אין בכוונת המאמר או כותבו להחליף חוות דעת מקצועית של וטרינר זה או אחר או את תפקיד המאלף המקצועי במידה ולא הבנתם בדיוק את הכתוב במאמר פנו לייעוץ (לרופא הוטרינר המטפל או אלינו), אין בכוונת המאמר להכפיש את שמו של מאלף מסויים או שיטת אילוף כזו או אחרת.

© כל הזכויות שמורות - "הוטרינר שלי" - דר' שלי עינב.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגרי מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני או אחר כל חלק שהוא מהחומר שבמאמר זה. שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול במאמר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מדר' שלי עינב.


Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page