top of page

אקופנקטורה (דיקור) בבעלי חיים



רפואה סינית מסורתית, עתיקה מאד,

מבוססת על שיטה של מרידיאנים ונקודות דיקור.


בקצרה, התיאוריה מכירה בקיומה של אנרגיה חיונית, או "כוח חיים", המצויה בטבע ומכונה צ'י. הצ'י הוא מקור התנועה - החל בתנועות שרירים רצוניות וכלה בזרימת הדם; הוא מגן על הגוף מפני השפעות חיצוניות ומייצר חום. צ'י זורם בגוף ובאיברים דרך מערכת מסועפת של ערוצים הידועים כמרידיאנים. אם מופרעת זרימת הכוח, על פי התיאוריה, גורם החסר או העודף בצ'י לתקלות בתפקוד הגוף - כלומר, למחלה. האקופונקטורה, בה מוחדרות מחטים (שעליהם נעשות אחר כך פעולות שונות) לנקודות מסוימות לאורך המרידיאנים, אמורה לשקם את הזרימה התקינה של הצ'י וכך להחזיר את הגוף למצב בריא.


העוסקים באקופונקטורה מזהים כ-1500 נקודות דיקור, שלרובן אין קשר ברור לאיברי המטרה המיוחסים להן. למשל, נקודה על האצבע השניה של הרגל משמשת לטיפול בכאבי ראש וכאבי שיניים, בעוד נקודה הסמוכה למרפק מחזקת את המערכת החיסונית. בניגוד לרפואה המערבית, בה נתפסים תפקודים מורכבים רבים כמבוקרים על ידי אינטראקציות במוח, גורסת הרפואה הסינית המסורתית שקיים קשר מועט בין המוח לבין איברים שונים, וכי גירוי נקודת דיקור שולח מסר ישירות אל איבר המטרה.


גישה אחרת הקשורה ברפואה הסינית מדברת על המתח הקיים בין שני כוחות טבע משלימים הנוכחים בכל מצב: יין ויאנג. כאשר מופר האיזון ביניהם, על פי התיאוריה, מפתחים בני אדם מחלות. יין קיים במצבים המשקפים מחסור בצ'י: פנים חיוורות, קור בקצות האיברים, דופק איטי, דיכאון. ואילו יאנג משקף מצבים הנובעים מעודף צ'י: פנים אדומות, חום גבוה, דופק מהיר, עצבנות.


בארצות הברית ניתנים כיום 9 עד 12 מיליון טיפולי אקופונקטורה בשנה על ידי רופאים ומטפלים מורשים. רוב הטיפולים מטרתם להפחית כאבים ולשלוט בהתמכרויות לחומרים כגון ניקוטין, הרואין וקוקאין. מאז שהאקופונקטורה החלה לשמש את בני המערב, החלו חוקרים לנסות לחשוף את סודותיה. הכוונה היא להבין כיצד עשויה שיטה רפואית עתיקה זו לעבוד, במיוחד בהתחשב בכך שאף חוקר מערבי לא הצליח עדיין לאתר מרידיאן, או לגלות את זרימתו של הצ'י.


מה שהצליחו החוקרים למדוד הוא זרימת אנדורפינים (משככי כאב טבעיים) שהופרשו כתוצאה מהדיקור, מחקרים רבים שנערכו בעשרים השנים האחרונות הראו שהחדרת מחטים אל נקודות דיקור מגרה עצבים בשרירים שמתחתיהן. גירוי זה, מאמינים החוקרים, שולח אותות במעלה מוח השדרה אל אזור פרימיטיבי יחסית של המוח - המערכת הלימבית, אל המוח התיכון, ואל בלוטת יותרת המוח. בדרך שאינה נהירה עדיין, מביאים אותות אלה לשחרור אנדורפינים ומונואמינים, כימיקלים החוסמים אותות כאב במוח השדרה ובמוח. והתוצאה: תופעה מתועדת היטב של שיכוך כללי של כאבים (Analgesia).


למרות שאין הסברים חד-משמעיים, מעוררות התוצאות הקליניות של האקופונקטורה עניין בקרב אנשי הרפואה המערבית. קבוצת מומחים הגיעה למסקנה שהאקופונקטורה אכן יעילה בטיפול בבחילה הנובעת מהרדמה או מתרופות המשמשות בכימותרפיה. היא עוזרת גם בטיפול בכאבים מסוגים שונים, למשל כאבים לאחר ניתוח. יתר על כן, הקבוצה ציינה שלמרות האמונה המקובלת במעמדה ובהשפעתה הקלינית של הרפואה המערבית, לרבים מן הטיפולים הקונבנציונליים לשיכוך כאבים כרוניים אותה מידת הצלחה כמו לאקופונקטורה - ולעתים קרובות הם מלווים בתופעות לוואי מזיקות.


ישנן תאוריות מודרניות למכניזם של הדיקור:

אפקט נוירולוגי:

עצם הדיקור ע"י מחט גורם לגירוי הקולטן בעצב.

תיאוריה זו יכולה להסביר השפעה של דיקור בהיקפו של הגוף על המח כמו דיכוי כאב.

אפקט הורמונלי:

דיקור יכול להשפיע על יצור ושחרור הורמונים מבלוטות כמו היפופיזה, תירואיד, אדרנל, לבלב וכו

דר' דדי גלעד, רופא וטרינר מוסמך, בוגר לימודי רפואה וטרינרית בסלובקיה (1995) וכן בעל תואר ראשון מהפקולטה לחקלאות ברחובות. לאחר שסיים לימודי רפואה משלימה והוסמך לבצע דיקור בחיות בית עבד דר' גלעד בבית החולים הווטרינרי בבית דגן ופתח מרפאה וטרינרית בתל אביב בשנת 1988, בשנת 2014 הצטרף לצוות המרפאה ועובד בה עד היום.

שימו לב, אין בכוונת המאמר או כותבו להחליף חוות דעת מקצועית של וטרינר זה או אחר, במידה ולא הבנתם בדיוק את הכתוב במאמר פנו לייעוץ (לרופא הוטרינר המטפל או אלינו).

המאמר מופיע באישור הכותב, בשם אומרו וכפי שמופיע באתרו, תוכן המאמר התמונות הם קניינו הבלעדי של הכותב ואין להשתמש בהם ללא אישורו.

© כל הזכויות שמורות - "הוטרינר שלי" - ד"ר שלי עינב.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגרי מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני או אחר כל חלק שהוא מהחומר שבמאמר זה. שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול במאמר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מד"ר שלי עינב.

Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page