top of page

חשיבות בדיקות דם ובדיקות מעבדה בחיות מחמד



בדיוק כמו ברפואה הומנית (רפואת בני-אדם) גם ברפואה וטרינרית בדיקות המעבדה השונות מהוות כלי אבחון בסיסי, חשוב וחיוני בתהליך אבחון המחלה, המעקב ושגרת החיים התקינה. בדיקות המעבדה מהוות כר רחב ובטוח להתוויית הטיפול המתאים לבעל החיים ולניטור שוטף של תהליכים פתולוגיים בגופו.

קיים מגוון גדול של בדיקות מעבדה הבאות לעזרתנו הרופאים הווטרינרים, חלקם נפוצות יותר וחלקן פחות, רופא וטרינר מקצועי, מנוסה ומיומן ידע להתאים את הבדיקה הנכונה לבעל החיים. בדיקות המעבדה מאפשרות לרופא הווטרינר לאמוד נכונה את חומרת המחלה ואת סיכויי ההחלמה, להעניק לבעל החיים טיפול יעיל וממוקד ובכך להקל על סבלו וכאביו.



בדיקות דם


ספירת דם כללית (CBC) - ספירה מבדלת של כלל כדוריות הדם השונות (לבנות ואדומות) ה"שוחות" בזרם הדם וכן מרכיבים נוספים כגון גודל הכדוריות ונפחן, כמות ההמוגלובין, כמות הטרומבוציטים, כמות הרטיקולוציטים (תאי דם צעירים) וכן ספירה מבדלת של כדוריות הדם הלבנות. האחרונה משמשת ככלי אבחון יעיל לקביעת גורם המחלה שכן קבוצות שונות של כדוריות דם לבנות "נלחמות" בגורמי מחלה שונים (נגיפים, חיידקים, אלרגנים, טפילים ועוד) וכתוצאה מכך מספרם בזרם הדם, וכפועל יוצא גם בספירת הדם, עולה.


ביוכימיה - הבדיקה הביוכימית מודדת את רמתם בדם של אנזימים מסויימים ותוצרי פעילות של מערכות ואיברים שונים בגוף על מנת לאבחן חולי ו/או ליקויי תפקוד.

בבדיקה ביוכימית ניתן לאמוד רמת תפקוד איברים כגון כבד, כיס מרה, כליות, לבלב. רמת תפקוד מערכות כגון שרירים, שלד, עיכול, מערכת החיסון, דרכי השתן, ומצבים שונים כגון סכרת ותת-תזונה.


בדיקת רמת גלוקוז בדם (גלוקומטר) - בדיקה פשוטה ומהירה המתבצעת במרפאה תוך מספר שניות. הבדיקה מהווה מדד אמין לרמת הסוכר בדם וכפועל יוצא מכך ניתן להעריך את רמת תפקוד הלבלב.


בדיקות סרולוגיות (CPV, CDV, FIV, FELV וכו') - בדיקות בהן נמדדת כמות הנוגדנים הנמצאים בדם כנגד גורם מחלה מסויים. בבדיקות אלו נבדקות קבוצות נוגדנים מסוג M ו G (IgM, IgG), האחת מייצגת את ה"קו הראשון" של נוגדני מערכת החיסון והשניה את ה"זיכרון החיסוני", על פי תוצאות הבדיקה ניתן לקבוע האם בעל החיים חולה במחלה המסויימת כרגע, חלה בה בעבר או חוסן כנגדה.



לפני הליכים כירורגיים בהרדמה מלאה מומלץ מאד לבצע בדיקת דם שגרתית (ספירה וביוכימיה) על מנת לזהות בעיות בקרישת הדם, בתפקודי הכבד ובתפקודי הכליות, מצבים המצריכים משנה זהירות בביצוע ההליכים הכירורגיים וההרדמה ולעיתים אף עלולים להביא לביטול ההליך מחשש לשלום חיית המחמד.


דגימת הדם לבדיקה נלקחת באופן סטרילי מווריד באחת מהרגלים הקדמיות או האחוריות, נאספת במבחנות יעודיות (בהתאם לסוגי הבדיקות השונים) ונשלחת בעזרת שליח לבדיקה במעבדה הקרובה ביותר למרפאה, התשובות מגיעות למרפאה עוד באותו היום.



בדיקות מעבדה שונות


תרבית ורגישות - בדיקה המאפשרת זיהוי מלא של גורמי הזיהום (חיידקים בד"כ) באיזור הנבדק ורגישותם / עמידותם לסוגי האנטיביוטיקה השונים הקיימים בשוק. תוצאות הבדיקה מאפשרות בחירה מדוייקת של האנטיביוטיקה היעילה ביותר לטיפול בגורם הזיהום באיזור הנבדק. בניגוד לעבר בו בדיקה מעין זו ארכה למעלה מחמישה ימים, כיום ניתן לקבל תוצאות מהיימנות כבר לאחר 48 שעות.


היסטולוגיה / ציטולוגיה - בדיקה מיקרוסקופית של רקמות שונות ונוזלי גוף, הערכתם והערכת התאים השונים שבהם.


ביופסיה - בדיקת רקמות מסויימות החשודות כסרטניות, הבדיקה נערכת על ידי פתולוג מומחה אשר קובע האם מדובר ברקמה סרטנית או לא, האם מדובר בגידול ממאיר או שפיר, מה דירוגו, מה רמת האגרסיביות של הגידול ומה איפיונו, על פי כל אלו ובהתאם למצבו הקליני של בעל החיים ניתן לקבוע את המשך הטיפול. ניתן לקחת ביופסיה בהליך כירורגי בהרדמה או בדקירת מחט (FNA) ללא צורך בהליך כירורגי או הרדמה.


בדיקות שתן - דגימת שתן המועברת לבדיקה מאפשרת זיהוי זיהומים בדרכי השתן העליונות ו/או התחתונות, זיהוי מוקדם של מחלות כגון סכרת, זיהוי של שלב חריף של מחלת הסכרת (DKE), זיהוי של מחלות כבד ומדד להערכת תפקוד הכליות ומשק הנוזלים / מלחים בגוף.



סיכום


בדיקות דם ובדיקות מעבדה הן כלי עזר דיאגנוסטי בסיסי המספקים מידע חיוני לעבודת הרופא הווטרינר ואין להמעיט בערכן בעת אבחון המחלה, שלבי הטיפול וההחלמה ובוודאי שלא לפני הליכים כירורגיים שונים בהרדמה מלאה.


שימו לב, אין בכוונת המאמר או כותבו להחליף חוות דעת מקצועית של וטרינר זה או אחר, במידה ולא הבנתם בדיוק את הכתוב במאמר פנו לייעוץ (לרופא הווטרינר המטפל או אלינו).

© כל הזכויות שמורות - "הוטרינר שלי" - דר' שלי עינב.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגרי מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני או אחר כל חלק שהוא מהחומר שבמאמר זה. שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול במאמר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מדר' שלי עינב.

Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page