top of page

כיצד לבחור את המזון המתאים לבעל החיים שלי



הזיכרון החזק ביותר שלי מהארוחות המשפחתיות בילדותי הוא המשפט המפורסם של אימי בתום הארוחה שעדיין מהדהד במוחי "לא לזרוק את השאריות, לשמור אותן לכלב", הרבה שנים עברו מאז ותחום הזנת חיות המחמד השתנה לבלי הכר, כיום ניתן למצוא מבחר עצום של מזונות בעשרות גדלים, סוגים צבעים ומינים, חלקם עבור בעל חיים כזה או אחר, עבור כלבים גדולים, חתולים שמנים, גורים קטנים, כלבים זקנים, כלבי עבודה, מזון על פי גזעים, ועדיין לא נגענו במזונות הרפואיים עבור כלבים וחתולים חולי סכרת, בעיות לב, כבד, כליות וכו'.



"מה אכפת לי בכלל מה הכלב אוכל, העיקר שהוא לא רעב"


שובע זה לא הכל, לסוג המזון שאנו מאכילים את הכלב / החתול ולאיכותו יש השלכה ישירה ומשמעותית על מצבו הגופני ועל בריאותו, מחסור בויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו וחומצות שומן כמו גם עודף ו/או חוסר איזון במרכיבים אלו עלול לגרום לבעיות עור, בעיות בהתפתחות השלד, בעיות פרקים, בעיות בתפקוד המערכת החיסונית, בעיות פוריות, הזדקנות תאים מהירה יותר, והיום אנו יודעים לומר בוודאות כי תזונה לקויה עלולה להגדיל את הסיכוי לפתח גידולים סרטנים. הסיבה העיקרית להשפעה העצומה שיש למזון על אורח חייהם של כלבים וחתולים טמונה בקצב המהיר של חילוף החומרים והזדקנות התאים בגופם ביחס לשנות חייהם (ולשנות חיינו).


אין צורך להיות וטרינר כדי לראות את ההבדלים החיצוניים הבולטים בין כלב הניזון ממזון מאיכות ירודה לבין כלב הניזון ממזון באיכות טובה, ניתן לשפוט על פי איכות הפרווה והברק, מבנה השלד, מבנה השרירים, אופן ההליכה, אנרגטיות וחיוניות (יחסית לגיל ולגזע כמובן), וטרינר טוב ידע לאבחן (בנוסף לאלו הרשומים מעלה) גם מחלות נרכשות שמקורן באיכות המזון, בעיות פוריות שמקורן במזון ועוד.


הגדרות


חלבונים - מאבות המזון, מרכיב בסיסי וחשוב במערכת השרירים, משמש כבסיס לבניית רקמות בגוף וכמקור אנרגיה, מחסור בחלבון יגרום לדלדול שרירים, רזון, בעיות לב, בעיות במערכת העצבים, עיוורון ולעיתים אף למוות.

שומנים - מאבות המזון, מקור עתיר לאנרגיה ולחומצות שומן (Omega 3, Omega 6), בעל השפעה כבדת משקל על מערכת העור ומערכת החיסון.

פחמימות - מאבות המזון, מקור אנרגיה לפעילות תאים ומערכות בגוף. ניתן להבחין בין שני סוגי פחמימות: פחמימות בעלות מסיסות גבוהה ופחמימות בעלות מסיסות נמוכה, לשתיהן זהה, יצור אנרגיה זמינה לגוף, אולם הפחמימות בעלות המסיסות הגבוהה מתפרקות במהירות במערכת העיכול ומהוות מקור לאנרגיה מיידית בעוד שהפחמימות המסיסות פחות מתפרקות לאט יותר ומעניקות תחושת שובע לאחר הארוחה ותחושת רעננות לאחר פעילות גופנית.

ויטמינים - שייכים לקבוצת המיקרואלמנטים במזון, נחוצים בכמויות קטנות מאד כמעט לכל תהליך בגוף (בניית שלד, שרירים, תפקוד מערכות, מערכת החיסון, וכו'), במצבי מחסור בויטמינים תהליכים רבים בגוף פשוט לא יתבצעו ומערכות יחלו לקרוס.

מינרלים - חלקם שייכים לקבוצת המיקרואלמנטים וחלקם למקרואלמנטים, משתתפים חשובים בבניית ותחזוקת השלד ובמגוון תהליכים בגוף ותפקודי מערכות (הולכה העצבית, ומערכת החיסון, מערכת השתן, מערכת העיכול וכו').

מזונות מקבוצת ה"סופר פרמיום" - מזונות שנוסו ונבדקו תזונתית ונעכלותם למעלה מ- 90%.



"אז איזה אוכל לקנות ?"


מעט לפני שנלמד כיצד לבחור מזון לכלב או לחתול כדאי להסביר על ההבדלים בינהם. כלב, בניגוד לחתול שהינו אוכל בשר (carnivore), הינו אוכל-כל (Omnivore) וככזה נזקק ויכול לעכל סוגי חלבונים ושומנים מגוונים (צמחיים ומן החי) ופחמימות מורכבות (לא מסיסות), כאשר מערכת העיכול של החתול איננה מסוגלת להתמודד עם אלו ויכולה לנצל ביעילות רק חלבונים ושומנים מן החי ופחמימות פשוטות (מסיסות).

כעת נלמד כיצד למיין את סוגי המזונות השונים ולהתאימם לבעל החיים שברשותינו, על מנת לעשות זאת ביעילות ובקלות נחלק את אופן בחירת המזון למספר שלבים:


כלב או חתול

כפי שנכתב מעלה,חתול איננו כלב קטן, לחתולים דרישות תזונתיות שונות משל כלבים מעצם היותם אוכלי בשר ולכן יש להאכיל חתולים רק במזון לחתולים. השוני מתבטא בעיקר בחומצות האמינו החיוניות לחתול (טאורין לדוגמה) ובהרכב, כמות ויחסי הפחמימות, חלבונים ושומן במנה.


גור, צעיר, בוגר או מבוגר

כאשר אנו רוכשים מזון עבור גור (שקצב חילוף החומרים בגופו מהיר יחסית וקצב הגדילה עצום) כדאי לזכור כי מדובר באחד מהשלבים הקריטיים בחייו שכן הבסיס לגדילה, צמיחה ולהתפתחות הנאותה של הגור תלוי ביחס ישר באיכות מזונו ומרכיביו, לדוגמא - צפיפות העצם וחוזקה יושפע ישירות מכמות, איכות ויחס המינרלים (סידן, זרחן ומגנזיום) במזון, כמו גם השרירים ושאר המערכות בגופו.

כאשר מדובר במזון ל"קשיש", יש להבין כי קצב חילוף החומרים של אלו איטי יותר והדרישה האנרגטית לצורך תפקוד מערכות ופעילות גופנית נמוך יותר, לכן על המזון להכיל פחות מקורות אנרגיה ויותר סיבים (תורמים לתחושת שובע ולהגברת תנועת מעיים, המואטת באופן טבעי במבוגרים).


חברה ידועה ומוכרת או "כל דיכפין ייטה וימכור "

בדיוק כפי שאנו נוטים לקנות מוצרי מזון למשפחתנו (האנושית) ממקור מוכר וידוע, מחברה שמעולם לא נקשר שמה בשערורייה או הרעלת מזון כזאת או אחרת, מקצב או איטליז מוכר, נקי ומצוחצח, בעל ותק, מוניטין ואמינות, כך יש גם לנהוג לגבי בעל החיים אשר אנו אחראיים לתזונתו. כדאי לבחור מזון מוכר, ותיק בשוק, בעל רקע של איכות לאורך שנים רבות ולבסוף (וכמעט הכי חשוב), מזון אשר מגדלי כלבים סביבכם ניסו וראו כי טוב (אל תתביישו ללמוד מנסיונם של אחרים, הרי אין חכם כבעל ניסיון).


תקנים למזון, מהם ועל מה כדאי להקפיד ?

מצב בשוק המזון לחיות מחמד ברוב מדינות העולם די עגום כיום, אין תקן מחייב ולכן כל אדם שירצה לייצר מזון לחיות מחמד ולמוכרו יוכל לעשות זאת ללא בעיה וללא הגבלה. במדינות אשר מקפידות על הזנת חיות מחמד נוטים להיצמד לתקן האמריקאי ולדרוש את סימונו בבירור על גבי אריזת המזון. התקן האמריקאי AAFCO הוא המחמיר והקפדן ביותר הקיים כיום בשוק המזונות. לתקן שני היבטי בדיקה, אחוזי (המחייב כל מזון נבדק) ותזונתי (יקר ונמדד לאורך זמן ולכן איננו מחייב מזונות נבדקים). התקן האחוזי מודד את אחוז מרכיבי המזון הנחוצים במנה לקבוצת הגיל אליה מתייחס המזון. התקן איננו מודד את איכות המרכיבים התזונתיים ולכן כמעט כל סוג חלבון, פחמימה, שומן, ויטמינים ומינרלים יעמוד בו בהצלחה ללא קשר לאיכותו, כל עוד תעמוד כמותו באחוזים הנדרשים. לעומת זאת, התקן התזונתי בודק את המזון תוך כדי הזנתו בפועל ותוצאותיו ולאורך זמן (כששה חודשים), תקן זה מהווה מדד טוב (אם כי יקר) לבדיקת איכות המזון ומרכיבי המנה (לכן חלק גדול מן החברות נמנעות מלבצעו). התקן התזונתי מופיע כ- AAFCO STATEMENT ומצוין כי מזון זה עבר Animal Feeding Test ונמצא מתאים ומאוזן לאותה קבוצת גיל או פעילות בה נבדק. כפי שאני ממליץ ללקוחותי אני ממליץ גם לכם, חפשו על גבי האריזה את הסימונים שצוינו מעלה על מנת לדעת שתמורת כספכם אתם אכן מקבלים מזון ראוי לבעל החיים שלכם.


מה למעשה כתוב על גבי אריזת המזון ולמה להתייחס ?

צר לי לאכזב אתכם אך לרשימת מרכיבי המזון על גבי האריזה אין כמעט כל ערך אינפורמטיבי למעט הכמויות והאחוזים אותם מכילה המנה (רק במידה והמזון בעל תקן AAFCO). כמעט לכל המזונות אותם מרכיבים, ההבדלים בין המזונות השונים הם באיכות המרכיבים התזונתיים וביחסם במנה. לדוגמא - מזונות לכלבים מבוגרים המכילים כמויות גדולות מדי של חלבון במנה עלולים להביא לפגיעה משמעותית בתפקודי הכליה, כמו גם כמויות גדולות מדי של זרחן (מינרל זול הנמצא בעיקר בבשר בקר).


תוספי מזון במנה

חברות מזון העוסקות במחקר ובשיפור מתמיד של תוצרתם מייצרות כיום מזונות המכילים תוספי תזונה חשובים לבעלי חיים מקבוצות שונות. כך למשך נוכל למצוא בשוק מזון לכלבים מגזעים גדולים המכיל תוספי תזונה כמו גלוקוזמין וכונדרואטין לשימור וטיפול בסחוסי המפרקים, מזונות מתקדמים עשירים בחומרים נוגדי חימצון המעכבים תהליכי הזדקנות תאים (חשוב מאד בכלבים וחתולים), מזונות המכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3 ואומגה 6 וויטמין E המסייעים בשמירה על עור ופרווה בריאים, ועוד. חשוב להוועץ ברופא הוטרינר המטפל, להבין מה נחוץ (תזונתית) לבעל החיים שברשותכם ואז להתאים לו את המזון הנכון.


לסיכום, על מנת לרכוש מזון טוב ואיכותי לבעל החיים שברשותכם, קראו המאמר, הפנימו וגשו ליישום בחקר שוק רציני (יארך פחות מחצי שעה), הרווח יהיה משמעותי עבורכם ועבור בעל החיים שלכם לאורך זמן, תזונה נכונה היא הבסיס האיתן לחיים טובים ולבריאות טובה, בהצלחה.


שימו לב, אין בכוונת המאמר או כותבו להחליף חוות דעת מקצועית של וטרינר זה או אחר, במידה ולא הבנתם בדיוק את הכתוב במאמר פנו לייעוץ (לרופא הוטרינר המטפל או אלינו), אין בכוונת המאמר להכפיש את שמו של מזון מסויים או קבוצת מזונות.

© כל הזכויות שמורות - "הוטרינר שלי" - ד"ר שלי עינב.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגרי מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני או אחר כל חלק שהוא מהחומר שבמאמר זה. שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול במאמר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מד"ר שלי עינב.


Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page