top of page

קדחת מערב הנילוס



קדחת מערב הנילוס (או בשמה המוכר יותר: קדחת הנילוס המערבי) היא מחלה ויראלית הנגרמת על ידי נגיף (West Nile virus) מקבוצת ה- Flaviviridae. הנגיף שוכן דרך קבע בעופות-בר ואלו נחשבים כמאגר של הנגיף וכמקור להדבקה. המחלה איננה יכולה לדבק במגע ישיר וזקוקה לווקטור שיעביר אותה מהעופות הנשאים לחולה. פרוקי רגליים ובעיקר יתושים מהסוגים Culex וAedes בישראל, נחשבים כמעבירי המחלה, בעבר דווחו מקרי העברה על ידי יתוש האנופלס (Anopheles) אולם אלו נדירים בישראל. בקרב היתושים רק הנקבה עלולה להעביר את הנגיף וזאת במידה ועקצה עוף נגוע ולאחר מכן עקצה אדם או בעל חיים, כיום אין נתונים המדווחים על הדבקה ישירה מאדם לאדם או מבע"ח חולה לאדם.


הנגיף אובחן בישראל לראשונה עוד בשנות החמישים של המאה הקודמת ומנתוני משרד הבריאות ניתן לזהות שתי התפרצויות עד לשנת 1957. בשנים 1997 ובשנת 2000 ארעו בארץ שתי התפרצויות נוספות, כאשר באחרונה מהן אובחנו כארבע מאות חולים, מאז מאובחנים מדי שנה בישראל עשרות חולים במחלה (כשישים בממוצע חמש השנים האחרונות). ברב מקרי ההדבקה בנגיף המחלה תחלוף ללא כל סימנים קליניים, אולם במקרים מסוימים עלולים להתפתח סימנים דמויי שפעת כגון חום, חולשה, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי מפרקים, בחילות, שלשולים, דלקות עיניים, פריחה ובמקרים קשים אף דלקת בקרומי ורקמות המח ועמוד השדרה. נזקים אלו למערכת העצבים המרכזית עלולים לגרום לנזק עצבי קבוע ולעיתים אף למוות. קבוצות האוכלוסיה הרגישות לתחלואה באדם הינן חולים במחלות כרוניות, מדוכאי מערכת חיסון, חולי סרטן בעלי מערכת חיסונית ירודה, חולים המטופלים בכימותרפיה, תינוקות וקשישים


רוב חיות הבית ממשפחת היונקים אינן מראות כל סימני מחלה לאחר הדבקה למעט סוסים. כאשר סוסים נדבקים בנגיף, עלולה להתפתח בגופם מחלה קשה וסבוכה הפוגעת במערכת העצבים המרכזית ולרוב מביאה למותם. בבעלי כנף ממשפחת העופות המצב מעט שונה, מינים שונים מבינהם עלולים להדבק ולהראות סימנים קליניים, בעיקר עופות מים, יונים ממינים שונים, עורבניים, ציפורי שיר, ועופות דורסים. יוצאים מן הכלל הם בעלי כנף ממשפחת התוכיים וממשפחת התרנגולאים שכלל אינם רגישים למחלה.


בשנת 2018 נצפתה עליה בהארעות המחלה בבעלי חיים ובאדם בישראל ועד עתה זוהה הנגיף בבדיקות מעבדה בשמונה עופות-בר, שני ברווזים, פסיון, שני סוסים וחמור. המחלה אמנם תועדה בישראל בעיקר באיזור השרון (בין עתלית לרמת-השרון ומזרחה עד קו טייבה וטול-כרם) אולם החמור שאובחן כחיובי הגיע מהערבה. באדם אובחנה המחלה ב-13 חולים עד לאמצע חודש יולי 2018. תקופת הדגירה למחלה הינה 7-14 יום, אין חיסון למחלה וחשיפה או תחלואה איננה מחסנת כנגד הדבקות נוספת, לפיכך יש להקפיד על מיגון באמצעות תכשירים המאושרים לשימוש על ידי משרד הבריאות, רשתות יתושים בחלונות וביגוד מתאים. בכל מקרה של חשד להדבקות במחלה באדם או בבעל חיים יש לפנות מייד לרופא המטפל.




שימו לב, אין בכוונת המאמר או כותבו להחליף חוות דעת מקצועית של וטרינר זה או אחר, במידה ולא הבנתם בדיוק את הכתוב במאמר פנו לייעוץ (לרופא הוטרינר המטפל או אלינו).


© כל הזכויות שמורות - "הוטרינר שלי" - ד"ר שלי עינב.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגרי מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני או אחר כל חלק שהוא מהחומר שבמאמר זה. שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול במאמר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מד"ר שלי עינב.





Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page