top of page

הוט ספוט בכלבים



תדיר בתקופת הקיץ נכנסים למרפאה בעלי כלבים ומתלוננים על פצע עורי, אדום, מפריש, חם ולח הגורם לכלב כאב וחוסר שקט, הפצעים המדוברים מופיעים בעיקר באיזור הפנים, הגפיים ובסיס הזנב. הסיבה המרכזית להווצרות פצעים אלו היא פציעה ספונטנית של השכבה החיצונית של העור או פציעות הנגרמות כתוצאה מגרד עקב עקיצת פרעושים, קרציות, אלרגיות, גודש של השקים האנאליים, קשרים בפרווה, דלקות אזניים, דלקות עיניים, רחצות תכופות, מי ים, כאב מקומי ושיעמום.

שכבת העור הפצועה מהווה מצע מצויין לגדילה והתרבות חיידקים וגוררת אחריה מעגל גירוד-ליקוק שבו העור הפצוע גורר תגובה (ליקוק-גירוד) הפוצעת את העור עוד יותר, מחריפה את ההליך הדלקתי ומביאה לגירוי גדול יותר במקום, הגורר שוב תגובה וחוזר חלילה. לפצעים אלו יש נטיה לגדול, להתרחב ולנדוד בקצב מהיר יחסית (שעות ספורות) והחמרה במצב מהירה מאד. קישור המחלה לתקופת הקיץ הוא בשל נפיצות הגורמים המפורטים מעלה בחודשים החמים יותר של השנה.

גזעי כלבים מסויימים כגון כלבי רועים (רועה גרמני, בלגי, מלינואה וכו'), רטריברים (גולדן, לברדור), גזעי הקולי השונים, סנט-ברנארד, האסקי, סמוייד ושאר גזעי הכלבים בעלי הפרווה הסבוכה והצפופה נוטים ללקות בהוט-ספוטים בקלות רבה ובתדירות גבוהה יותר מאחרים מאחר וצפיפות הפרווה בשילוב עם החום והלחות מונעים אוורור נכון של העור ומגבירים את הנטיה ללקות באחד מגורמי הסיכון המובאים מעלה.



טיפול


הטיפול בהוט-ספוט מתחלק למספר מישורים:


  • טיפול במקור הגרד - יש לאבחן מה המקור לגירוד (דלקת אזניים, קשרים בפרווה, שקים אנאליים גדושים ועוד) ולטפל בו

  • טיפול מקומי בפצע הדלקתי-זיהומי - יש לגלח ולנקות היטב את איזור הפצע ולהקפיד להשאירו יבש, יש לטפל באנטיביוטיקה מקומית, מערכתית או שתיהן

  • מניעת המגע של הכלב עם הפצע ושבירת מעגל הגירוד - שימוש בקולר אליזבטני מתאים ימנע את מגע הכלב בעור הפצוע והחמרת המצב


החלמת העור אורכת כשבועיים, במקרים מסויימים יש לשקול שימוש באנטי-היסטמינים, סטרואידים, שמפו מיוחד ועוד.



מניעה


  • יש לטפל באופן קבוע כנגד פרעושים וקרציות

  • יש להקפיד על פרווה בריאה ונקיה דרך קבע ולסרק את הכלב מדי יום

  • כדאי למעט לקלח את הכלב

  • יש לשטוף את הכלב במים מתוקים לאחר הרחצה בים ולייבש את הפרווה היטב

  • כדאי למעט ולהשתמש בבשמים לכלבים ובתכשירי קוסמטיקה לפרווה

  • יש להקפיד על טיולים, פעילות גופנית, משחקים וצעצועים על מנת שלא להגיע למצבי שיעמום


לרוע המזל כלבים רגישים עלולים ללקות בהוט-ספוטים מרובים ו/או בחזרתיות גבוהה של המחלה, טיפול נאות ומשטר מניעתי נכון יצמצמו משמעותית את הסיכויים ללקות בהוט-ספוטים, כך או כך עלינו לזכור כי המחלה איננה מסכנת חיים, אינה מדבקת ולמרבה מזל נדירה בחתולים.



שימו לב, אין בכוונת המאמר או כותבו להחליף חוות דעת מקצועית של וטרינר זה או אחר, במידה ולא הבנתם בדיוק את הכתוב במאמר פנו לייעוץ (לרופא הוטרינר המטפל או אלינו).

© כל הזכויות שמורות - "הוטרינר שלי" - דר' שלי עינב.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגרי מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני או אחר כל חלק שהוא מהחומר שבמאמר זה. שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול במאמר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מדר' שלי עינב.


Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page