top of page

עיקור וסירוס בכלבים ובחתולים, כן או לא ?



וטרינר בתל אביב



לא אחת נכנס בעליו של כלב/ה חתול/ה למרפאה וטרינרית זו או אחרת ומתחבט בשאלה האם לסרס / לעקר את בעל החיים שברשותו או לא ? האם אעשה לו טובה או שמא אגרום לו לסבל או לנזק ? מהן ההשלכות הסביבתיות של עיקור / סירוס ?


רובנו המכריע חי במדינת ישראל ומודע לבעיית העמותות הפועלות למען בעלי חיים המוצפות בבעלי חיים שנולדו ברחוב או ננטשו ע“י בעליהם ואין מי שיאמץ אותם, כל בר דעת יבין שריבוי לא מבוקר של כלבים וחתולים יגרום לתופעה כאובה זו ולתופעות נוספות ואנו כחברה מתוקנת חייבים לטפל בתופעה ולגרום למיגורה, תחילת הדרך תהיה בחינוך לאהבת בעלי חיים ולטיפול בהם והמשכה יהיה חינוך לעיקור וסירוס. במחקר שנערך בארה“ב נמצא כי זוג חתולים יכול להעמיד שושלת של עד 1,740,000 צאצאים במשך שבע שנים בלבד ומיותר לציין כמה מהחתולים האלו ימצאו בית (פחות מעשרים אחוזים), לכן ניתן לומר שההשלכות הסביבתיות של עיקור / סירוס חשובות מאד והכרחיות לנו כמדינה וכחברה. אולם מהן ההשלכות הרפואיות של עיקור / סירוס ?


עיקור

עיקור, או בשמו המדעי Ovariohysterectomy, הוא הליך כירורגי להסרת הרחם והשחלות. במהלך הניתוח מנתק המנתח את השחלות והרחם מכלי הדם ומוציא אותם מחלל הבטן, פעולה זו מונעת לחלוטין את האפשרות לקיום ייחום או הריון בבעל החיים המנותח. הניתוח, כאשר מבוצע ע“י מנתח מנוסה, יארך כ-12-15 דקות וגודל החתך בקיר הבטן כתפר או שניים (תלוי בגודל בעל החיים המנותח ובמיומנות הרופא המנתח), בניתוח עיקור שבוצע כראוי וללא סיבוכים הליך ההחלמה מהיר, פשוט וכמעט בלתי מורגש.

יתרונות העיקור- מניעת הווצרות דלקות רחם (פתוחות או סגורות) המהוות סכנת חיים, מניעת הווצרות גידולים סרטניים שמקורם בשחלות, מניעת יחום על כל תופעות הלוואי שלו (דימום בבית, שתן של זכרים על דלת הבית, רעש זכרים מחזרים, מריבות ופציעות ומריבות עם השכנים), מניעת הדבקות במחלות מין במהלך ההזדווגות והפחתת הסיכויים לדלקות במערכת השתן. מחקרים רבים מראים כי שכיחות גידולי העטין בנקבות (מקביל לסרטן השד בנשים) עולה בכ– 10% עם כל ייחום וכי שכיחות גידולי העטין בנקבות שעוקרו לפני הייחום הראשון נמוכה מאד יחסית לאלו שעוקרו מאוחר יותר.


סירוס

סירוס הוא הליך כירורגי להסרת האשכים. במהלך הניתוח מנתק המנתח את האשכים מכלי הדם המזינים אותם ומצינוריות הזרע ומוציא אותם משק האשכים, שק האשכים נשאר במקומו שלם וריק מתוכן. פעולה זו מונעת מהזכר את האפשרות לייצר זרע ולהפרות את נקבה. הניתוח, כאשר מבוצע ע“י מנתח מנוסה, יארך כ– 8-12 דקות וגודל החתך כתפר או שניים (תלוי בגודל בעל החיים המנותח ובמיומנות הרופא המנתח). בניתוח סירוס שבוצע כראוי וללא סיבוכים הליך ההחלמה מהיר, פשוט וכמעט בלתי מורגש.

יתרונות הסירוס- מניעת הווצרות גידולים סרטניים שמקורם באשכים, הפחתה משמעותית של הסיכויים לבקעים בקיר חלל הבטן באיזור פי הטבעת כתוצאה מהורמונים המופרשים מהאשכים, הפחתת הסיכויים לדלקות ולגידולים בפרוסטטה (ערמונית), הפחתת הסיכויים לדלקות במערכת השתן, מניעת הדבקות במחלות מין במהלך ההזדווגות, הפחתת תדירות פרצי אגרסיביות בזכרים צעירים (באם סורסו עד גיל שנה), מניעת מריבות, בריחות, קרבות ופציעות שמקורם נקבה מיוחמת באיזור המגורים.



עוד כמה הבהרות חשובות לטענות נפוצות:


1. בעלי חיים, בניגוד למקובל לחשוב, אינם חווים אמהות באופן בו חווים זאת בני אדם, יצר האמהות מוכתב ע“י הורמון שנקרא פרולקטין ותפקידו יצור חלב בעטינים. כשמונה שבועות לאחר ההמלטה, מייד לאחר שהאם מפסיקה להניק, יורדת רמת הורמון הפרולקטין בדם ומנקודה זו והלאה הקשר בין האם והגורים הופך לקשר של חבר קרוב בלהקה ולא של אם ילדיה, לכן התפיסה כי יש לתת לבעל החיים שברשותכם ”לחוות הריון, לידה ואמהות“ מוטעה בבסיסה ומקורה בחוסר הבנה של עולם החי ובהאנשה של בעל החיים.

2. סוד קטן, הזדווגות בין בעלי חיים איננה מקבילה ליחסי מין בין בני אדם, לא מעורבת כאן אהבה, הנאה או אושר צרוף, מדובר בפעילות יצרית בלבד שמטרתה רביה ואין בכך הנאה לאף אחד מהמשתתפים בה.



שימו לב, אין בכוונת המאמר או כותבו להחליף חוות דעת מקצועית של וטרינר זה או אחר, במידה ולא הבנתם בדיוק את הכתוב במאמר פנו לייעוץ (לרופא הווטרינר המטפל או אלינו).


© כל הזכויות שמורות - "הווטרינר שלי" - דר' שלי עינב.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגרי מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני או אחר כל חלק שהוא מהחומר שבמאמר זה. שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול במאמר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מדר' שלי עינב.


Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page