top of page

על כלבים, חתולים, חניכיים ושיניים

”שמע דוקטור, יש לכלב ריח בלתי נסבל מהפה, מה עושים ?“ אחת השאלות הנפוצות ביותר בעולם הרפואה הוטרינרית שכל רופא נתקל בה לפחות פעמיים ביום, אם כן מה הן הסיבות לריח רע מהפה אצל כלבים וחתולים ומה עושים כדי למנוע זאת ?

ככלל, ריח רע הוא עדות לפעילות מיקרוביאלית (בקטריות או פטריות), כאשר הריכוז ו/או הפעילות המיקרוביאלית גבוהה נקבל ריח לוואי האופייני לפעילות. חלל הפה, כחלק ממערכות העיכול והנשימה בבעלי חיים, בא במגע עם כמויות אדירות של מזהמים מדי שעה, רובם המוחלט של החיידקים מושמד ע“י מערך ההגנה הטבעי של הגוף אולם במצב בו יש כמות אבן שן גדולה או מחלת חניכיים כזו או אחרת, חלק מהחיידקים נשארים בחלל הפה, מתרבים ופעילות מושבות החיידקים מפיצה ריח רע.


שיניים


השן היא מבנה גרמי חזק במיוחד הבנוי משלוש שכבות של רקמה: אנמל / אמייל, דנטין וסמנט וממוך השן:

אנמל / אמייל- שכבת הציפוי החלקה והחזקה העוטפת את כתר השן ומגינה על השן משחיקה ומפגיעה (צבע תכלת בתרשים). אמייל היא השכבה התאים הצפופה והחזקה ביותר בגוף (חזקה יותר מעצם) אולם היא עלולה להנזק משמעותית עקב חשיפה לחומציות גבוהה (פה, רוק).

דנטין- רקמה קשיחה העוטפת את מוך השן ומגינה עליו מפגיעה (צבע סגול בתרשים).

מוך השן- החלק הפנימי ביותר בשן, מעין תעלה בה נמצאים כלי דם והעצב המעצבב את השן ואחראי לתחושה בשן (צבע ורוד בתרשים.

סמנט- רקמה קשה, דמויית בטון העוטפת את הדנטין באיזור השורש ומעגנת ומקבעת את החינכיים לשן (צבע חאקי בתרשים).


חניכיים


השיניים מחוברות ללסת במעין חיבור סחוסי חזק הנקרא גומפוזיס, החניכיים הם רקמה המצפה את הלסת, צוואר השן ושורש השן ובכך תורמת לחוזק וליציבות חיבור השיניים ללסת ומונעת פגיעה בשורש. מיותר לציין כי כל פגיעה בחניכיים משמעותה ירידה ביציבות השן ואפשרות לפגיעה בצוואר השן ובשורש הרגישים עד מאד מאחר והם חסרים את ציפוי האמייל החזק.


אבן שן / אבנית


אבן השן היא למעשה הצטברות של מינרלים ע“ג שטח הפנים של השן. כאשר שכבת האמייל המצפה את פני השן נשחקת והופכת מחוספסת עם הזמן, מינרלים ולכלוך מתאספים ומתגבשים באופן כימי על פני השן, נאחזים בחריצים המקרוסקופיים בשכבת האמייל ויוצרים מעין ציפוי בעל מרקם של אבן (בדיוק כמו בקומקום). במצב בו בעל הכלב איננו דואג להגיינת פה נכונה של הכלב שכבה זו מתעבה, מצפה את השן כולה ולעיתים אף את החניכיים, כולאת מתחתיה מושבות חיידקים הפוגעות בשיניים ובחניכיים ומפיצות ריח רע. שכבת האבנית המצפה את השן נדחקת בין השן לחניכיים, פוגעת בהם, מגדילה את המרווח בין החניכיים והשן ובכך מחלישה את האחיזה בשן וגורמת ורפיון שיניים ולנסיגת חניכיים. לאחר הפגיעה בחניכיים תתכן נדידה של חיידקים דרך כלי הדם אל מסתמי הלב, לכבד ולכליות שם עלולים לגרום החיידקים לזיהומים חריפים ולעיתים אף לכשל תפקודי של האיבר הנגוע.


אז מה עושים ?


1. יש להקפיד על הגיינת פה נכונה בבעל החיים שברשותכם. מומלץ לצחצח את השיניים מדי יום במשחת שיניים מיוחדת לכלבים או בג ל למריחה ללא צחצוח, כדאי לוודא שהמשחה או הג ל מכילים אנזימים לפירוק אבן שן ולסתירת חומציות ולא יעילות הטיפול מוטלת בספק. קיימים מספר תכשירים וטרינריים בשוק (לא משחות שיניים לאנשים !) לשימוש בבעלי חיים החל במשחות בטעמים שונים (עוף, בקר, כבד, ועוד), ג ל לניקוי שיניים הנצמד לשן ופועל ללא צחצוח, לכסניות אנזימתיות ולעסניות אנזימתיות.

2. יש לבצע ניקוי אבנית מכאני אצל וטרינר מדי פעם ובעת הצורך שכן תכשירים אלה אינם מונעים הווצרות אבן שן לחלוטין.



חשוב להבין, התכשירים יעילים באופן מניעתי רק במידה והשיניים נקיות מאבנית, צחצוח, לעסניות, ג'ל וכו אינם מפרקים אבן שן אלא מפחיתים משמעותית את הווצרותה ואינם באים כתחליף לניקוי אבנית !

שימו לב, אין בכוונת המאמר או כותבו להחליף חוות דעת מקצועית של וטרינר זה או אחר, במידה ולא הבנתם בדיוק את הכתוב במאמר פנו לייעוץ (לרופא הוטרינר המטפל או אלינו), אין בכוונת המאמר להכפיש את שמו של מוצר מסויים או קבוצת מוצרים.

© כל הזכויות שמורות - "הוטרינר שלי" - ד"ר שלי עינב.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגרי מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני או אחר כל חלק שהוא מהחומר שבמאמר זה. שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול במאמר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מד"ר שלי עינב.

Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page