top of page

הכינו את בעל החיים לחורף



לאור מיקומה הגיאוגרפי של מדינת ישראל אנו זוכים לאקלים מגוון בעל ארבע עונות שנה הנבדלות זו מזו בטמפרטורה ומשקעים, הקיץ חם במיוחד ואחוזי הלחות היחסית גבוהים והחורף קר ולעיתים גשום, עונות המעבר בארץ (אביב וסתיו) מאופיינות במזג אויר נעים במהלך היום וקר בלילה. מרבית חיות המחמד נמנות על מחלקת היונקים וככאלה מצוידות במערכת לוויסות ולשמירה על חום גוף קבוע בסביבה בעלת טמפרטורה משתנה אולם עלינו להבין כי במקרים מסויימים, חיות המחמד שברשותינו אינן יכולות לשמור על חום גופן ויש לסייע להן בכך.

קיימות מספר קבוצות סיכון להיפותרמיה (ירידה בחום הגוף מתחת לרמתו הנורמאלית) שעלינו להכיר ולהבין:


¨ גורים - גורים משולים לתינוקות, לגופם שטח פנים גדול יחסית למשקלם הנמוך ולכן קצב איבוד החום לסביבה גדול ואם נוסיף לכך את אי יכולתם לווסת חום גוף כראוי בחודשים הראשונים לחייהם נקבל מצב מסכן חיים תוך פרק זמן קצר מאד.


¨ בע“ח קשישים - מנגנוני ויסות חום הגוף בבעלי חיים קשישים (בדיוק כמו באדם) מגיבים לאט, בעצלתיים וביעילות נמוכה יחסית לסביבה, קצב איבוד החום לסביבה גדול ואינו עומד ביחס ישר לקצב יצור החום מכאן שהסיכוי להיפותרמיה גבוה.


¨ בע“ח חולים - מנגנוני ויסות חום הגוף בבעלי חיים חולים אינם מתפקדים כראוי מאחר ומירב האנרגיה של בעל החיים מושקעת בהגנה על הגוף מפני גורמי המחלה בשיקומו ולכן קצב יצור חום הגוף קטן יחסית לקצב איבודו לסביבה.


¨ תזונה לקויה - בעלי חיים הסובלים מתזונה לקויה יחסרו את האנרגיה הדרושה לגוף ע"מ לווסת את הטמפרטורה, לאחר השימוש בכל מאגרי הגוף (שומן ולאחר מכן שריר) לא יוותר לגוף מקור אנרגיה להפעלת מנגנוני ויסות חום הגוף ובעל החיים ילקה בהיפותרמיה.


¨ זוחלים - בזוחלים אין מערכת וויסות חום גוף כמו ביונקים ולכן הם אינם יכולים להגן על עצמם משינויי טמפרטורת הסביבה.


¨ כלבים לאחר תספורת - חלק ניכר מבעלי הכלבים מספרים את כלבם באביב ובסתיו ע"מ למנוע לכלוך של הבית בשיער שמקורו בהחלפת פרווה נורמאלית, בכך חוטאים הבעלים (שלא במתכוון) ומותירים את הכלב ללא שכבת הבידוד הנחוצה לו לשמירה על חום גופו, אין לספר כלב בסתיו !



חיית מחמד הנמנית על אחת מקבוצות אלה לא תוכל לשרוד את שינויי מזג האויר ללא עזרתנו, עלינו לשכנה בבית ולדאוג לה שכן היא חסרה את היכולת הפיזיולוגית לעשות זאת בעצמה.


סימני פגיעות קור


במצב של היפותרמיה נבחין במספר סימנים:


¨ אפטיה / אדישות

¨ ירידה בתפקוד היומיומי הרגיל (הליכה, אכילה, שתיה, משחק וכו')

¨ רעד שרירים וצמרמורות

¨ כחלון עור (בחתולים ובכלבים בהירים באזורים חסרי פרווה)

¨ התכווצויות שרירים בכל חלקי הגוף

¨ גפיים קרות ולעיתים מכוסות בכוויות קור


שימו לב ! במצבים אלו יש לגשת מייד לרופא וטרינר, ירידה של חום גוף עד ל-36 מעלות צלסיוס ניתנת לטיפול בנקל בכל מרפאה אולם אם תרד הטמפרטורה מתחת לכך מדובר בסכנת חיים ממשית.



אז מה עושים ?


בחודשים הקרים מומלץ להשאיר את בעל החיים בבית ולהוציאו החוצה לטיולים, יש לייבש היטב את בעל החיים לאחר השהיה בחוץ ולוודא כי הוא נכנס הביתה יבש ונקי. יש להקפיד על מרבץ ראוי לבעל החיים, מקור חום, מזון איכותי ואם יש צורך גם לכסות הגוף.



מרבץ


איזור הרביצה / מנוחה / שינה של בעל החיים שברשותנו חייב להיות מוגן מרוח ומגשם (לפחות שלושה וחצי קירות וגג), יבש חמים ומבודד, כדאי להגביה את מצע השינה מהרצפה הקרה ולרפדו היטב בשמיכות כדי שבעל החיים יוכל להתכרבל בהן, יש למנוע מצב בו יחדרו מים אל איזור השינה וירטיבו את המצע ולא בעל החיים יאלץ לישון על מצע רטוב וקר. בתוכים ובציפורים החיות בכלוב מחוץ לבית יש לדאוג לכסות שלושה צדדים של הכלוב ולמנוע חדירת רוח וגשם לכלוב, יש להציב בכלוב קופסאות קינון מרופדות ומקור חום באיזורים קרים.



מקור חום


כמובן שכל בעל חיים יהנה ממקור חום בחורף בדיוק כמו האדם, יש להקפיד על מקור חום בטיחותי (לא אש או מפזר חום) ובה בעת יש לשים לב, קרבה גדולה מדי למקורות חימום עלולה לגרום לכוויות חמורות.

כפי שהובהר מעלה, זוחלים אינם מסוגלים לשמור על חום גופם ולכן יש לדאוג למקור חום בטרריום (אבן חימום, מנורת חימום או חוטי חימום). מערכת העצבים הפריפריאלית בזוחלים אינה מפותחת כמו ביונקים וחיישני החום והכאב על פני העור אינם רגישים דיים להתריע על קרבה גדולה מדי למקור חום, לכן אלה אינם חשים בכוויה אלא כאשר היא מגיעה לעומק רקמות הגוף. הקפידו להשאיר לחיית המחמד (יונק, עוף או זוחל) מקום באיזור מחיה בו אליו יוכל להתרחק ממקור החום כאשר ירגיש בצורך, בזוחלים, הקפידו לחמם רק חצי מהטרריום ואת החצי השני השאירו בטמפרטורת החדר.



כסות גוף טבעית ומלאכותית


כפי שהובהר מעלה, אין לפגוע בכסות הגוף הטבעית של בעל החיים, פרווה ונוצות הם חלק חשוב במערך ההגנה של בעל החיים מפני קור ובהעדרן ההתמודדות עם ויסות חום הגוף לוקה בחסר וקשה.

בעלי חיים בעלי פרווה קצרה, בעלי חיים רזים ובעלי חיים בעלי רגישות מיוחדת לקור יהנו ממגוון המוצרים הנלווים הקיימים בשוק כגון סוודרים, מעילים, ברדסים, כובעים ועוד.



מזון


מזון מהווה מקור לאנרגיה לפעילות מערכות הגוף, מזון איכותי וטוב יספק לחיית המחמד שברשותכם את כמות האנרגיה הדרושה כדי להתמודד כראוי עם שינויי הטמפרטורה עם החורף בארץ.




לסיכום, חיית המחמד שלכם איננה חיית בר ארץ-ישראלית המסוגלת לשרוד בחוץ ללא עזרתכם, קראו היטב ויישמו את הכתוב מעלה ומובטח לכם ולחיות המחמד שלכם חורף חם, נעים ובטוח.





שימו לב, אין בכוונת המאמר או כותבו להחליף חוות דעת מקצועית של וטרינר זה או אחר, במידה ולא הבנתם בדיוק את הכתוב במאמר פנו לייעוץ (לרופא הוטרינר המטפל או אלינו).



© כל הזכויות שמורות - "הוטרינר שלי" - דר' שלי עינב.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגרי מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני או אחר כל חלק שהוא מהחומר שבמאמר זה. שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול במאמר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מדר' שלי עינב.


Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page