top of page

תזונת חיות הבית בתקופת החגים

"רבקה, תני לבובי את השאריות, שיחגוג גם הוא את השנה החדשה, מה יש ? לא מגיע לו ? גם הוא חלק מהמשפחה."



תקופת החגים היא תקופה מרגשת, חגיגית ועמוסה לעייפה במועדים ובארוחות. כיאה לתקופת השפע וליחסנו לבעלי החיים השוהים במחיצתנו במעוננו אך סביר כי נרצה "לפנק" אותם ולשתף אותם באווירת החג ובמאכלי החג (או בהרבה מקרים בשאריות ארוחת החג) אולם טרם עשותנו כך אנו חייבים להבין מספר נקודות בסיסיות חשובות:

  1. הכלב והחתול אינם בני אדם, למרות חלקם החשוב והמהותי במשפחה, ולפיכך תזונתם שונה משלנו. מלחים וסוכרים במזון עלולים לגרום לפגיעה במערכות הגוף החיוניות ולתחלואה. רמות הסוכר הגבוהות (יחסית למזון לבע"ח) אותן אנו צורכים עלולות לגרום בנקל לסכרת סוג 2 בחתולים ובכלבים, כמויות הנתרן (מלח) הגבוהות במזוננו עלולות לגרום לעליה בלחץ הדם ולפגיעה בכליות.

  2. המזון שאנו אוכלי איננו מותאם לבעלי חיים ועלול להזיק להם, לא כל שכן מזון מטוגן ורווי בשומן או בשמן. כמויות גבוהות אלה במזון עלולות לגרום לדלקת חריפה בלבלב, זו עלולה להיות קטלנית עבור החתול או הכלב שברשותנו ולסכן את חייו.

  3. אנו בני האדם, נוטים לצרוך מזון מתובל בתבלינים שונים, כאלב שיערבו לחיכנו, אולם לתבלינים אלה השפעה שלילית על מערכת העיכול של בעלי החיים והם עלולים לגרום לכאבי בטן ולשלשולים.

  4. שאריות מזון אינם מזון. עצמות עוף, הודו ודגים הן עצמות רכות וחדות עד מאד, עצמות אלה עלולות להתקע בחללים שונים במערכת העיכול (חלל הפה, הוושט, הקיבה, המעי) ולעיתים לגרום לחסימות מעי ולנקבים במערכת העיכול עד כדי סכנת חיים.

  5. בחיי היום-יום רובם המוחלט של חיות הבית ניזונות מתזונה מסחרית כלשהי, לפיכך המזון מארוחת החג הוא תוספת למנת התזונה היומית על כל השלכותיה, לרבות העודף הקלורי הרב יחסית למשקל הגוף הנמוך של בעל החיים. עודף קלורי זה עלול לגרום להשמנת יתר, לכבד שומני, למעטפת שומנית על הכליות וכפועל יוצא מכך לפגיעה בתפקודי הכבד והכליות. רמת חלבון גבוהה במזון עלולה להוביל לפגיעה כלייתית בלתי הפיכה.

  6. כלב הבית כבר מזמן איננו הזאב הטורף ממנו כנראה הגיע, וגם לא החתול, הם אינם זקוקים לתוספת של "בשר חי" (עוף או בקר) לשם קיומם בעולם המודרני, לא כל שכן בביתנו. יתרה מזאת, בשר עוף ובשר בקר שלא עברו בישול יסודי מכילים חיידקים העלולים לגרום לתחלואה בבעל החיים (סלמונלה, קמפילובקטר ועוד) ואף להדביק את בני האנוש בבית.

  7. בעלי חיים אינם אמורים לאכול עוגות וקינוחים שונים, קינוחים מכילים רמת סוכר גבוהה ובד"כ גם רמת שומן לא מבוטלת ובזאת דנו מעלה. יתרה מכך, רבים מהקינוחים מכילים שוקולד וכידוע, שוקולד רעיל מאד לבעלי חיים מפאת חוסר היכולת לפרק את אחד מרכיביו (תיאוברומין) בכבד.

  8. פירות מכילים רמת סוכר (פרוקטוז) גבוהה ולכן אינם מומלצים לבעלי חיים, ענבים וצימוקים מסוכנים מאד בכלבים ועלולים לגרום לכשל כליות ולכן יש להמנע מלהאכיל בהם את כלבכם בכל מחיר.

לסיכום, למרות אהבתנו העזה לחיות הבית שלנו, ייטב להם ולנו אם נבחר שלא להאכיל אותם ממטעמי החג, ואם כבר החלטנו למודע וביודעין לשתף אותם בסעודת החג, אז יש לעשות זאת במשורה, ובמתינות, חג שמח לכולנו.



שימו לב, אין בכוונת המאמר או כותבו להחליף חוות דעת מקצועית של וטרינר זה או אחר, במידה ולא הבנתם בדיוק את הכתוב במאמר פנו לייעוץ (לרופא הוטרינר המטפל או אלינו).

© כל הזכויות שמורות - "הווטרינר שלי" - ד"ר שלי עינב.

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגרי מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני או אחר כל חלק שהוא מהחומר שבמאמר זה. שימוש מסחרי מכל סוג שהוא בחומר הכלול במאמר זה אסור בהחלט אלא ברשות מפורשת בכתב מד"ר שלי עינב.


Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page